تعریف سنجش در نظریة سازندهگرایی
با توجه به اصول و مبانی یادگیری نظریة سازندهگرایی شناختی واجتماعی كه در آن بر مشاركت
دانشآموز در طراحی واجرای آن تأكید میشود مفهوم سنجش به صورت زیر تعریف میشود.
سنجش فرایند جمعآوری و تفسیر بالینی دادهها دربارة فرایند ونتیجه یادگیری (اهداف یادگیری)
و عوامل شناختی، اجتماعی وعاطفی آن با مشاركت فعال معلم و یادگیرنده است: (خوشخلق 1395).
در نظریه سازنده گرایی ،بهسنجشی که در آن تکوین یا شکل گیری عملکرد در دانش آموزان به
صورت آن به آن مورد بررسی قرار می گیرد سنجش تکوینی گفته می شود
در شیوه های سنتی سنجش تکوینی فقط بررسی شکل گیری یا تکوین 1- دانش شامل مفاهیم اصول
قواعد و یا 2- مهارت ها مورد توجه بود که از طریق روش های اندازه گیریپاسخ و یا مشاهده
رفتار انجام می گرفت اما در رویکرد جدید سنجش تکوینی که مبتنی بر سازنده گرایی است بر
اندازه گیری عملکرد یا توانایی انجام موفقیت آمیز یک تکلیف (تولید راه حل یا محصول ویا
اجرای یک مهارت ویژه چون خواندنبا ابهاد دوگانه آن ) تاکید می شود.
درباره این سایت