1- دانش فعالانه توسط یادگیرنده ساخته میشود یادگیری یك فعالیتمنفعلانه نیست. یادگیری زمانی رخ میدهد كه یادگیرنده تلاش میكند با استفاده ازدانش قبلی خود به دنیای پیرامونی معنا دهد. واقعیتهای بیرونی با واسطة تجربههایشخصی یادگیرنده باز معنا شده؛ تولید میشود. كسب هر توانایی، مهارت یا فرامهارتحاصل سازماندهی اطلاعات جدید با موجود است.
2- یادگیریهم فرایند فردی و هم اجتماعی است. سازندهگراها اعتقاد دارند كه دانش از لحاظتحولی به صورت ساختهای شناختی جهانشمول سازماندهی میشود. با این وجود عنصراجتماعی دانش یعنی تعاملات فردی یادگیرنده با محیط نیز بسیار مهم هستند. یادگیرندهد تعامل با دیگران فرصت مییابد تا رفتارها و ایدههای بالقوة خود را آشكار كرده ودر جهت اصلاح یا ارتقای آن بكوشد.
3- یادگیریفرایند ساخت دانش براساس تجربههای فردی، خود نظمدهی و تفسیرهای حاصل از آنها درموقعیتهای واقعی زندگی است.
یادگیری یافرایند ساخت دانش، مستم بهكارگیری اطلاعات موجود در موقعیتهای چالشزای واقعیاست. یادگیرنده برای ساخت یا فهم دانش لازم است اطلاعات را در موقعیتهای واقعی یامشابه با واقعیت بهصورت عملی تجربه كند. سپس دربارة نتایج تجربههای خودبیاندیشد. یادگیرنده در جریان خود نظمدهی حاصل از خودسنجیهای بین عمل و نتایجعمل بهتدریج تلاش میكند تا به معنای جدید و متفاوتی از واقعیتهای بیرونی دستیابد. ساخت معنا حاصل سازماندهی و تفسیرهای یادگیرنده از تجربهها در موقعیتهایواقعی اجتماعی است.
4- یادگیریفرایند سازماندهی است كه باعث سازش یادگیرنده با تقاضا و نیازهای درحال تغییرمحیط میشود.
تجربههایا مفاهیم از طریق دو مكانیسم سازماندهی درونسازی (تطابق اطلاعات جدید با موجود)و برونسازی (تولید ساخت جدیدی از دانش با تركیب اطلاعات جدید) به دانش جدید تبدیلشده؛ سازگاری یادگیرنده را با دنیای بیرونی سبب میشوند. در میان گونهها، اینانسان است كه بهدلیل تغییرات سریع محیط فیزیكی و اجتماعی برای سازش با نیازهایمحیطی به یادگیری محتاج است.
5- زبان درساخت دانش نقش اساسی ایفا میكند. مفاهیمی كه یادگیرنده شخصاً قادر به یادگیری آننیست میتواند توسط كسانی كه از این مهارت برخوردارند آموخته شود. در این میانزبان بهعنوان یك ابزار نمادی به یادگیرنده كمك میكند تا با به كارگیری انواعاشكال آن یعنی لغات، كلمهها، پارگرافها، تفكر خود و دیگران را به صورت دانشسازماندهی كند.
6- جنبههایانگیزش و عاطفی عنصر كلیدی یادگیری هستند. جنبههای عاطفی یادگیرنده بر توانایی وقابلیتهای یاد گرفته شده و عمل كردن بر دانستهها تأثیر میگذارد. انگیزش براییادگیری یك تمایل فردی برای تولید دانش از تجربهها در بافتهای اجتماعی فراهم میكند.
درباره این سایت